De Stijl

De Stijl, deuxième album du duo de Detroit, emprunte son nom au mouvement artistique néerlandais né au début du XXème siècle et qui prône avant tout la limitation stricte des moyens afin de pouvoir représenter les choses de la façon la plus simple possible. La théorie est effectivement retrouvée musicalement chez The White Stripes qui se sont construits autour des limitations que propose aujourd’hui un duo guitare-batterie et du fait qu’ils ne portent que des habits rouges, noirs et blancs. Cependant cet album rompt assez curieusement avec leur premier du fait que le duo commence peu à peu à abandonner cette stricte simplicité musicale, de la même façon que les fondateurs du mouvement De Stijl ont abandonné les règles qui conduisaient ce mouvement. L’album est dédié à Gerrit Rietveld, représentant important du mouvement, dont quelques œuvres figurent dans le livret de l’album, parmi celles d’autres artistes.
Le tout premier morceau, You’re Pretty Good Looking (For A Girl), représente déjà une nouveauté chez les Stripes. Il s’agit d’un très court mais très plaisant début qui les voit plutôt se lancer dans des territoires assez inconnus tels que le bubblegum pop des années 60 que nous rappellent les mélodies de ce premier titre.
Il faut tout de même noter que De Stijl reste un album qui à plusieurs moments, garde l’agressivité du premier. D’abord avec Hello Operator, qui contient deux pistes de guitare et un harmonica, et qui représente un excellent passage de garage-rock qui contient tout le côté spontané, voire improvisé et surtout spectaculaire de ce duo.
On peut aussi ressentir cette agressivité dans les morceaux Let’s Build a Home, puis Jumble, Jumble, les deux ajoutés n’excédant pas 4 minutes, qui rappellent cette simplicité caractéristique de The White Stripes avec des riffs qui utilisent entre 3-4 accords qui se répètent sans cesse et un Jack qui hurle plus que fort que sur le reste de tout ce deuxième album.
Parmi les moments les plus forts de De Stijl il y a aussi la paire Little Bird et Death Letter qui confirment les influences blues du duo. Ici, Jack se permet de nous offrir les plus remarquables passages de guitare slide qu’il n’ait jamais joué pour les Stripes. Dans Little Bird il alterne entre des couplets calmes avec un riff qui revient et des breaks tout à fait palpitants où il développe toutes ses qualités avec le slide. Puis aussi sur Death Letter qui est une reprise du classique de Son House, à qui le premier album des Stripes avait été dédié. Cependant Jack la modernise à l’image de Stop Breaking Down dans l’album précédent, en la jouant entièrement avec la guitare électrique et en y ajoutant ce heavy pounding toujours caractéristique de Meg. Death Letter présente comme Little Bird quelques parties de guitare slide qui sont vraiment admirables, mais on apprécie surtout son riff qui est tout à fait symbolique du morceau et même de l’album, voire du duo.
Tout de même, Jack est aussi capable de nous montrer que la guitare slide fonctionne très bien avec des ballades qui sont dans le genre plutôt country-blues. C’est le cas de Sister, Do You Know My Name ? et de A Boy’s Best Friend, deux morceaux assez similaires qui guidés par les agréables mélodies de la guitare et le rythme d’une batterie qui bascule entre la sérénité et l’agressivité, nous parlent de l’amitié, la famille, et surtout de l’enfance, étape de la vie dont le jeu innocent et simple des Stripes renvoie sans cesse.
Le duo se permet aussi de laisser un espace assez bref pour le piano dans De Stijl, mais il faut dire que les deux morceaux qui le contiennent, Apple Blossom et Truth Doesn’t Make a Noise figurent parmi les plus remarquables de ce deuxième opus. Le premier est une charmante ballade combinant piano et guitare acoustique de façon splendide et qui présente en plus un solo électrique accompagné de l’excellente mélodie du piano de Jack dans ce que l’on pourrait qualifier comme une sorte de chanson cabaret-rock. Puis Truth Doesn’t Make a Noise présente aussi, en gros, une composition assez similaire de piano-guitare acoustique sur les couplets, avec la différence qu’on y retrouve des breaks fabuleux où le piano semble vouloir libérer, à lui tout seul, toute l’angoisse et la colère que contient ce morceau, joint par le riff de guitare qui s’y accouple exceptionnellement.
I’m Bound to Pack It Up fourni à cet album son côté le plus calme et serein. Il s’agit d’un morceau complètement acoustique où Meg ne joue que le tom de sa batterie, Paul Henry Ossy y joue du violon qui nous offre des moments remarquables parmi ces 3 minutes et Jack se permet même d’expérimenter avec la contrebasse, mais il faut dire que la guitare reste quand même l’instrument principal dont les accords conduisent le morceau, sans doute le plus singulier de l’album.
De Stijl clôt avec Why Can’t You Be Nicer to Me ? qui est un mélange assez intéressant de garage et de blues avec une intervention plutôt surprenante de violon électrique qui marche très bien avec la mélodie très blues dans l’ensemble. Puis avec Your Southern Can Is Mine qui est la première reprise acoustique que font les Stripes de leurs idoles du blues de la première moitié du XXème siècle, cette fois-ci Blind Wille McTell à qui l’album est aussi dédié. Celui-ci est aussi le morceau des White Stripes qui reprend le plus fidèlement ce vieux blues qu’ils admirent tant et cette fois-ci Meg est invitée à rejoindre Jack pour chanter le refrain.
De Stijl, d’une façon générale, se distingue aussi de The White Stripes par l’utilisation de nombreux instruments autres que la guitare, le piano et la batterie comme le sont l’harmonica de John Szymanski dans Hello Operator, le violon et le violon électrique de Paul Henry Ossy dans I’m Bound to Pack It Up et Why Can’t You Be Nicer To Me ? respectivement, mais aussi le red egg shaker de Meg et la contrebasse de Jack.
Cet album est aussi l’album des dialogues. On peut entendre avant l’énergique Let’s Build A Home, un Jack âgé de six ans qui récite un poème d’une voix innocente devant sa mère et son frère, ensuite ce qui semble être un dialogue peu déchiffrable en français juste avant Jumble, Jumble, puis pour fermer l’album on peut apprécier un dialogue studio avec Blind Willie McTell qui semble mal à l’aise car il venait d’assister à un accident de voiture.
De Stijl est, somme toute, un album très varié et plus que solide, il est fascinant. Le duo est capable de nous offrir une énorme combinaison de genres et instruments qui en font un très grand album. Mise à part le caractéristique blues et garage que l’on a apprécié dans leur premier album, le duo s’efforce de nous emmener vers de nouveaux horizons, de nouveaux sons, que ce soit les ballades au piano ou le bubblegum pop, tout ce mélange semble fonctionner à la perfection dans  De Stijl

01. Your’e Pretty Good LookingOh yeah you’re pretty good looking for a girl
but your back is so broken
and this feelings still gonna linger on
until the year 2525 now

Yeah you’re pretty good looking for a girl
your eyes are wide open
and your thoughts have been stolen by the boys
who took you out and bought you everything you
want now

Yeah you’re pretty good looking
oh yeah
youre pretty good looking
yes youre pretty good looking
oh yeah
for a girl

Lots of people in this world
but I want to be your boy
to me that thought is sounding so absurd
and I dont wanna be your toy
cause youre pretty good looking for a girl
my futures wide open
but this feelings still gonna linger on
until I know everything I need to know now

Yeah you’re pretty good looking
oh yeah
you’re pretty good looking
yes you’re pretty good looking
oh yeah
for a girl

———————————————————————–

02. Hello Operator

Hello operator
can you give me number nine?
can i see you later?
will you give me back my dime?
turn the oscillator
twist it with a dollar bill
mail man bring the paper
leave it on my window sill

Find a canary
a bird to bring my message home
carry my obituary
my coffin doesnt have a phone
how you gonna get the money?
send papers to an empty home?
how you gonna get the money?
nobody to answer the phone

———————————————————————–

03. Little Bird

I got a little bird
im gonna take her home
put her in a cage
and disconnect the phone

If you give me a look
im gonna get the book
im gonna preach the word
i wanna preach to birds
as i walk the floor
yeah this i know

When i get you home
this is how it goes
i got nothing to lose
ill never let you go

———————————————————————-

04. Apple Blossom

Hey little apple blossom
what seems to be the problem
all the ones you tell your troubles to
they dont really care for you

Come and tell me what youre thinking
cause just when the boat is sinking
a little light is blinking
and i will come and rescue you

Lots of girls walk around in tears
but thats not for you
youve been looking all around for years
for someone to tell your troubles to

Come and sit with me and talk awhile
let me see your pretty little smile
put your troubles in a little pile
and i will sort them out for you
ill fall in love with you
i think ill marry you

———————————————————————-

05. I’m Bound Pack It Up

Ive thought about it for a while
and Ive thought about the many miles
but I think its time that Ive gone away
the feelings that you have for me
have gone away its plain to see
and it looks to me that your pulling away

I’m gonna pick it up
I’m gonna pick it up today
I’m bound pack it up
I’m bound pack it up and go away

Ive found it hard to say to you
that this is what I have to do
but there is no way that Im gonna stay
there are so many things you need to know
and I wanna tell you before I go
but its hard to think of just what to say

I’m gonna pick it up
I’m gonna pick it up today
I’m bound pack it up
I’m bound pack it up and go away

I’m sorry to leave you all alone
youre sitting silent by the phone
but wed always known there would come a day
the bus is warm and softly lit
and a hundred people ride in it
I guess Im just another running away
I’m gonna pick it up
I’m gonna pick it up today
I’m bound pack it up
I’m bound pack it up and go away

———————————————————————–

06. Death Letter

I got a letter this morning
what do you reckon it read?
It said the gal you love is dead
I got a letter this morning
what do you reckon it read?
Said, hurry hurry
because the gal you love is dead.

Well I packed up my suitcase
Took off down the road
When I got there she was
laying on the cooling board
I packed up my suitcase
and I took off down the road
When I got there she was
laying on the cooling board.

It looked like ten thousand people
standing around the burying ground
I didn’t know I loved her
til they began to let her down
Looked like ten thousand
people standing on the burying ground
Well didn’t know that I loved her
til they began to let her down.

You know it’s so hard to love
someone that don’t love you
Won’t get satisfaction
don’t care what you do
So hard to love
well someone that don’t love you
Don’t look like satisfaction
well I don’t care what you do.

Well I got up this morning
the break of day
Just hugging the pillows
where she used to lay
Got up this morning
believe the break of day
Just hugging the pillows
where my baby used to lay.

———————————————————————–

07. Sister, Do You Know My Name?

Well we’re back in school again
and I don’t really know anyone
I really want to be your friend
cause I don’t really know anyone

And the bus is pulling
up to your house
I wish you could be sitting here
next to me

i didn’t see you at summer school
but I saw you at the corner store
and I don’t want to break the rules
cause I’ve broken them all before

But every time I see you
I wonder why
I don’t break a couple rules
so that you’ll notice me

Sister do you know my name?
I’ve heard it before but i want to know

I got a funny feeling
that it’s gonna work out
cause now I see you sitting here
next to me

———————————————————————–

08. Truth Doesn’t Make a Noise

My babys got a heart of stone
cant you people just leave her alone
she never did nothing to hurt you
so just leave her alone

The motion of her tiny hands
and the quiver of her bones below
are the signs of a girl alone
and tell you everything
you need to know

I cant explain it
I feel it often
everytime I see her face
but the way you treat her
fills me with rage and I
want to tear apart the place

You try to tell her what to do
and all she does is stare at you
her stare is louder than your voice
because truth doesnt make a noise

———————————————————————–

09. A Boy’s Best Friend

I just don’t fit in this place
Their thoughts cast me out of here
Their home has run out of space
My mind’s already out of here

Won’t you come along, dear?
Won’t you come along?

Words that are spoke alone
Phrases you will never hear

Empty rooms and a telephone
That I will never use
Never fear

I am all alone, dear
I am all alone

My dogs come sit next to me
A pack of dogs and cigarettes
My only friends speak no words to me
But they look at me and they don’t forget
That a boy’s best friend
Is his mother or whatever has become his pet

———————————————————————–

10. Let’s Build a Home

Some bricks now baby
lets build a home
some bricks now baby
lets build a home

Cmon
alright
cmon

Im getting lazy
throw me a bone
im getting lazy
throw me a bone

Cmon
alright
cmon

Aw
some bricks now baby
lets build a home
some bricks now baby
lets build a home

Cmon
alright
cmon

———————————————————————–

11. Jumble, Jumble

Jumble jumble
all at my house
come on over
sleep on the couch
cant even see ya
look like a mouse

Crumble crumble
the bag is brown
rip up the paper
to hear a sound
pick up the pieces
up off the ground

Tumble tumble
on to the floor
roll over
until your poor
wave to me
Im at the door

———————————————————————–

12. Why Can’t You Be Nicer To Me?

Somebody’s screaming
looking at the ceilling
everything’s so funny
I don’t have the money
people don’t even know me
but they know how to show me

Why can’t you be nicer to me?

My pride is dying
I think I’m all done lying
nobody’s sharing
so I stop caring
all alone and walking
nobody’s talking

Why can’t you be nicer to me?

Well the wind is blowing
where am I going
off a bridge and falling
nobody’s calling
on the ground and laying
nobody’s praying

Why can’t you be nicer to me?

———————————————————————–

13. Your Southern Can is Mine

Lookie here momma let me explain ya this
If ya wanna get crooked i’ll even give ya my fist
Ya might read from revelation back to genesis
Ya keep forgetten your southern can belongs to me

So there ain’t no use in bringin no jive to me
Your southern can is mine in the mornin
Your southern can belongs to me

Ya might go uptown have me arrested, put in jail
Some hotshots got money gonna pull my bail
Soon as i get out, hit the ground
Your southern can is worth a thousand, half a pound

So there ain’t no use in bringin no jive to me
Your southern can is mine, talkin about it
Your southern can belongs to me

Ya might take it from the south, baby, hide it up north
Understand ya can’t rule me and be my boss
Take it from the east and hide in the west
But when i get ya momma your can’ll see no rest

So there ain’t no use in bringin no jive to me
Your southern can is mine, i’m screamin
Your southern can belongs to me

Now baby, ashes to ashes, sand to sand
When i hit ya momma then ya feel my hand
Give ya punch through that barbed wire fence
When i hit ya baby, ya know i make no sence

So there ain’t no use in bringin no jive to me
Your southern can is mine, i know it
Your southern can belongs to me

Now look here woman, don’t get hot
I’m gettin me a brick outta my backyard

So there ain’t no use in bringin no jive to me
Your southern can is mine, i’m takin about it
Your southern can belongs to me

Well if i catch you momma down in the heart of town
I’m gonna grab me a brick and tear your can on down

So there ain’t no use in bringin no jive to me
Your southern can is mine, i know it
Your southern can belongs to me

You maybe get bed sick, ’cause you’re graveyard bound
I’m gonna make you moan like a graveyard hound

So there ain’t no use in bringin no jive to me
Your southern can is mine, i’m screamin
Your southern can belongs to me

Une réponse à “De Stijl

  1. avril

    come to mexico!!

Laisser un commentaire